Julias dansevent | En bra stretch är den som inte gör ont
15841
post-template-default,single,single-post,postid-15841,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

En bra stretch är den som inte gör ont

En bra stretch är den som inte gör ont

En bra stretch är den som inte gör ont!

Statisk stretch används ofta som en “cool down” efter ett hårt träningspass. Med statisk stretch menar man att en viss position hålls i minst 30 sekunder. Stretch kan också användas som uppvärmning före en klass. När muskeln slappnar av släpper du in blod i muskeln, vilket i sin tur tar med sig syre och gör muskeln varm. SYRE är nyckelordet i själva utövandet av en stretch. För en väldigt stel person behöver en stretch kanske vara längre än 30 sek och tvärtom.

Tänk själv vad som händer med nervsystemet när du har ont någonstans? Muskeln blir spänd! Därför är det smartaste sättet att stretcha på att inte ha ont. Med hjälp av andningen hjälper du kroppen att slappna av. Säg till exempel att du ligger raklång på rygg och håller ditt högra ben med båda händerna i luften. Du stretchar höger hamstring och redan när du spänner ut benet stramar det lite på undersidan av låret. Stanna då precis i det läget där det nästan stramar och fokusera istället på andingen. Håll den positionen där och vänta tills muskeln börjar slappna av. Ta sen ett till djupt andetag och sträck ut benet ytterligare några milimeter till det nästan stramar på nytt, håll där och fokusera på andingen tills muskeln slappnar av igen. Under hela tiden fokuserar du på andingen. Ett annat knep är att böja benet helt på inandning och sedan stretcha ut benet samtidigt som du sedan andas ut. Skillnaden är att du inte håller kvar benet i den punkt där det stramar utan går tillbaka till att böja knäet igen och upprepar rörelsemomentet flera gånger. Tänk på att andas långsamt så att musklerna hinner reagera. Vill du bli vig bör du alltså ha en massa tid och en massa tålamod. Och självklart bör du även träna på ett sätt som är kul och som funkar för dig!

När det gäller balans i träningen så är pole dance den ultimata träningsformen. Vi vet redan att det krävs en hel del styrka för att klättra upp på stången. Samma kraft i armarna som behövs för att klättra upp motsvarar den vighet som krävs för att stanna kvar där.